داستان ها و معجزات قران
ضمن تشکر از استاد عزیزم اقای احمد شفازاده که در راه اندازی این سایت مرا راهنمایی کردند
یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:معجزه قران, :: 15:32 :: نويسنده : شهرام اسدی قرآن كریم معجزه جاویدان حضرت محمد r است. دانشمندان از دیرباز وجود گوناگونی را برای اعجاز قرآن بیان كردهاند. همزمان با كشفیات علمی در دو قرن اخیر،اعجاز علمی قرآن نیز مطرح شد. عدهای از مفسران و صاحبنظران كوشیدهاند تا با انطباق پارهای از آیات قرآن بر كشفیات جدید علوم تجربی، این ادعا را به اثبات برسانند. یكی از مواردی كه این انطباق از دلیلها و قرینههای استوار برخوردار است. آیات مربوط به خورشید و حركات آن است. نوشتاری كه پیشرو دارید كه به بررسی همه جانبه این موضوع پرداخته است. كلید واژهها : اعجاز علمی، اعجاز قرآن، علم و دین، تفسیر علمی، حركات خورشید، كیهانشناسی در قرآن. 1ـ مقدمه اعجاز علمی قرآن به مطالب و اسرار علمی گفته میشود كه در قرآن بیان شده و در عصر نزول قرآن برای بشر ناشناخته بوده و پس از پیشرفت علوم در سدههای اخیر كشف شده است. هر چند تفسیر علمی قرآن كریم سابقهای هزار ساله دارد، ولی ادعای اعجاز علمی قرآن در دو قرن اخیر مطرح شده است. در این دوره برخی از كشفیات علوم تجربی توسط دانشمندان بر آیات قران منطبق شده و صحت و اتقان این كتاب الهی بیش از پیش به اثبات رسیده است. با تحقیق به عمل آمده توسط نگارنده معلوم شد كه مفسران و صاحبنظران در مورد اعجاز عملی قرآن بیش از 300 آیه را مورد استناد قرار داده و آنها را با علوم تجربی منطبق ساختهاند. با نقد و بررسی مطالب ارائه شده در تفسیرها و كتابهای مربوطه به این نتیجه رسیدیم كه تنها شش مورد را میتوان از دلیلهای اعجاز علمی قرآن برشمرد. این شش مورد عبارتاند از: حركت خورشید، نیروی جاذبه ، لقاح ابرها، زوجیت اشیا، ترتیب مراحل خلقت انسان و ممنوع بودن شرابخواری.1 در این مقاله، به اعجاز علمی قرآن در بیان حركات خورشید میپردازیم. 2- خورشید و حركات آن در آیات قرآن خورشید یكی از نشانههای الهی است كه خداوند در قرآن از آن و حركتهای ان یاد كرده و به آن قسم خورده است2. از این رو ،بسیاری از مفسران و صاحبنظران و متخصصان كیهانشناسی در این مورد اظهار نظر كردهاند. آیاتی كه در این مورد به آنها استناد شده عبارتاند از: « وَآیَةُ لَهُمْ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَاهُمْ مُظْلِمُونَ وَالشَّمْسَ تَجْرِی لِمُسْتَقَرِّ لَهَا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلیِمِ.» [سوره یس(36)، آیه 37ـ38]. « نشانهای [دیگر] برای آنها شب است كه روز را [مانند پوست] از آن بر میكنیم و به ناگاه آنان در تاریكی فرو میروند و خورشید به [سوی] قرارگاه ویژه خود روان است. تقدیر آن عزیز دانا این است.» «لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلُّ فِی فَلَكِ یَسْبَحُونَ» [سوره یس (36) آیه 40] نه خورشید را سزد كه به ما رسد، و نه شب به روز پیشی جوید و هر كدام در سپهری شناورند. « وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلُّ فِی فَلَكٍ یَسْبَحُونَ» [ سوره انبیاء(21) آیه 43] « اوست آن كسی كه شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورده است. هر كدام از این دو در مداری [معین] شناورند.» « وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلُّ یَجْرِی لِاَجَلِ مُسَمّیً» [سوره رعد(13)آیه 2] « و خورشید و ماه را رام گردانید؛ هر كدام برای مدتی معین به سیر خود ادامه میدهند.» « وَسَخَّرَ لَكُمْ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَیْنِ » [سوره ابراهیم(149 آیه 33] « خداوند خورشید و ماه را در حالی كه هر دو در حال حركت هستند، به نفع شما مقهور و مسخر گردانید. 2ـ1ـ نكتههای تفسیری 1ـ آیات بالا برای معرفی نشانههای حق است و به مردم یادآوری میشود تا ایمان آنان تقویت شود: از این رو، آیات سوره یس با كلمه «وَآیَةُ لَهُمة...» شروع میشود و آیه 2 سوره رعد با جمله « لَعَلَّكُمْ بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ» ؛ « امید كه شما به نقادی پروردگارتان یقین حاصل كنید» پایان مییابد. 2ـ « لام» در كلمه « لمستقر» ممكن است به چند معنا باشد: الف: لام به معنای « الی» (خورشید به سوی قرارگاه خود روان است)3؛ ب: لام به معنای «فی» (خورشید در قرارگاه خود روان است)4؛ ج: لام برای غیات «تا» باشد(خورشید تا قرارگاه خود روان است)5؛ د: لام به معنای تأكید باشد(خورشید روان است مر قرارگاه خود را). 3ـ آیه بالا به نحو دیگری نیز قراءت شده است: « وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لامُسْتَقَرَّلَهَا » ؛ « خورشید روان است و قرارگاه ندارد.6» 4 ـ كلمه مستقر در « لمستقر » ممكن است میمی، یا اسم زمان و یا اسم مكان باشد . پس بدین معناست « خورشید به طرف قرار گرفتن خود حركت میكند » و یا تا آن جا كه قرار گیرد حركت میكند.» یعنی تا سرآمدن اجل آن و یا زمان استقرار و یا محل استقرارش حركت میكند7.» این احتمال(سرآمدن اجل یا زمان اسقرار) به وسیله آیه « كُلِّ یَجْرِی لاِجَلِ مُسَمّیً » [سوره رعد(13) آیه 2] تأیید میشود؛ چرا كه « لاجل مسمی» به جای « لمستقرلها» به كار رفته است. مگر آن كه ادعا شود كه آیه « وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمْسْتَقَرِّلَهَا» [سوره یس (36) آیه 38] میخواهد در مورد خورشید به مطلب تازهای اشاره كند كه در آیات دیگر [سوره فاطر(35)آیه 13؛سوره رعد(13)آیه 2؛ سوره زمر(39) آیه 5] اشاره نشده بود. یعنی خورشید و ماه هر دو زمان استقرار و پایان زمانی حركت دارند و علاوه بر آن، خورشید پایانمكانی نیز دارد. 5 ـ ابن كثیر نیز در تفسیر خود در مورد « لمستقر لها » دو احتمال را مطرح كرده است: اول : مقصود مستقر مكانی باشد. یعنی تحت عرش الهی كه نزدیك زمین است. دوم : مقصود انتهای سیر خورشید در قیامت باشد8. 6ـ فلك در لغت به معنای كشتی است و فلك به معنای مجرای كواكب است كه به سبب شباهت آن با كشتی (در شناور بودن) فلك نامیده شده است9. تفسیر نمونه در معنای فلك نوشته است: « كلمه فلك در لغت به معنی برآمدن پستان دختران و شكل دورانی به خود گرفتن است سپس به قطعاتی از زمین كه مدور است و یا اشیای مدور دیگر نیز اطلاق شده و از همین رو به مسیر دورانی كواكب نیز اطلاق میشود.10» سید هبة الدین شهرستانی با ذكر 14 دلیل اثبات میكند كه كلمه « فلك» در اسلام به معنای مدار نجوم و مجرای كواكب است11. 7ـ یسبحون از ماده « سباحت» در اصل به معنای حركت سریع در آب و هواست12. 8ـ دائبین از ریشه « دأب» است كه به معنای « ادامه دادن به سیر » است ، و به معنای عادت مستمره هم میآید13. البته تفسیر نمونه نوشته است: دائب از ریشه « دئوب» به معنی استمرار چیزی در انجام یك برنامه به صورت یك حالت و سنت است... ولی در معنی دائب، « حركت در مكان » نیفتاده است؛ و لذا نورافشانی و اثر تربیتی، خورشید را مدلول دائب میكند14.» اما به نظر میرسد كه با توجه به سخن راغب اصفهانی ایشان به یكی از معانی دائب توجه نكرده است(ادامه دادن به سیر) . هر چند كه تفسیرنمونه هیچ منبع لغوی را نیز در این مورد معرفی نكرده است نظرات شما عزیزان:
درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید...ضمن تشکر از استاد عزیز و بزرگوارم اقای احمد شفا زاده که در ساخت و راه اندازی این وبلاگ مرا تشویق و راهنمایی کردند.. در عصري که گستره اطلاعات و دانش لحظه به لحظه فزونتر ميشود، بشر ناگزير از ايجاد نظامهاي قوي و منسجم اطلاعرساني است. در هر رشته روزانه صدها کتاب، مقاله، پاياننامه، نرمافزار و ديگر منابع اطلاعاتي توليد ميشود که هر يک سخني نو براي گفتن دارد و محققان نيز از محتواي آن بينياز نيستند. در اين عرصه تنها ياريگر پژوهشگران پايگاههاي اطلاعرساني هستـند ..هدف از راه اندازی این وبلاگ ترویج فرهنگ اطلاع رسانی و وبلاگ نویسی قرانی و استفاده از ابزارهای به روز برای تبلیغ دین اسلام است آخرین مطالب پيوندها
تبادل لینک
هوشمند نويسندگان |
||
|